Questão 25976

(Upe-ssa 3 2016)

INTELLIGENT CITIES II

How wifi is reinventing our city parks

A walk through New York City's Bryant Park is a walk through time. Designed during the Great Depression on the site of a former reservoir and executed under the leadership of Parks Commissioner Robert Moses, the park was inspired by French classicist gardens. Its gravel paths in the shade of London Plane trees suited the rhythm of life in pre-air-conditioned New York. Today the park, which sits behind the great main branch of the public library, has cafes, entertainment, a reading library, lawn games – all amenities tuned to contemporary urban life.

One of the most important amenities, though, is invisible. A cloud of wifi hovers over the park, bringing activities that Moses, a truly ambitious urban planner, could not have imagined. Those trees that shaded city-dwellers out for a stroll decades ago now keep the glare off touch screens. And despite the fears that mobile communication technology would drive us all into lives of wireless isolation, the opposite seems to be happening. Bryant Park, like myriad parks and plazas in other cities, is returning to a role it filled generations ago: a place to share, read, write, gossip, and debate… in short, communicate.

Technology has always shaped the city, changing our relationship to time, space, nature and each other, but today's technologies are so small it's hard to see how that happens. Yet ubiquitous data and information communication technologies (ICT) such as smart-phones, tablet computers, and digital books, are changing the way we interact with the built environment and our fellow citizens.

The success of the rejuvenated Bryant Park raises familiar questions for designers and planners. What exactly are the essential ingredients of a great urban space? Can they be measured? In 1980, influential urbanist William Holly Whyte published The Social Life of Small Urban Spaces, a meticulous study of how people used open space in the city. Whyte, who had been involved for more than a decade in the comprehensive plan for New York, wondered if all the parks and plazas were actually performing the way the architects and planners assumed they would. So he began to watch people. And film them. It was a radical project at the time, as no one had done any systematic research on how people actually used the spaces designed for them. Why were some brand new plazas empty while people crowded into others? (...)

By Susan Piedmont-Palladino. http://content.time.com/time/specials/packages/article/. Adaptado.

Observe os trechos do texto:

 

Today the park, which sits behind the great main branch of the public library, has cafes, entertainment, a reading library, lawn games [...];

 

Whyte, who had been involved for more than a decade in the comprehensive plan for New York, wondered if all the parks and plazas were actually performing the way the architects and planners assumed they would.[...]

 

Os termos em destaque podem ser substituídos, respectivamente, por

A

that – that

B

those – whose

C

that – which

D

what – which

E

who – that

Gabarito:

that – that



Resolução:



Questão 9373

(Upe-ssa 2017) O gráfico a seguir traz o perfil de uma curva de titulação da adição de ácido sobre determinada amostra.

O gráfico indica que o titulado é uma

Ver questão

Questão 13580

(UPE SSA - 2016) Durante a Segunda Guerra Mundial, o estilo chamado ready-to-wear (pronto para usar), que é a forma de produzir roupas de qualidade em grande escala, realmente se desenvolveu. Por meio dos catálogos de venda por correspondência, com os últimos modelos, os pedidos podiam ser feitos de qualquer lugar e entregues em 24 horas pelos fabricantes.

CALADO, Selma Copiano. A moda na Segunda Guerra Mundial. Salvador: Unisal, p. 26. (Adaptado).

A principal causa socioeconômica para a proliferação desse estilo foi a

Ver questão

Questão 15325

(UPE/SSA - 2016) Leia o texto a seguir:

Tendo em vista que um dos principais sujeitos da sociedade civil organizada são os movimentos sociais, é importante registrar que os movimentos pela educação têm caráter histórico, são processuais e ocorrem, portanto, dentro e fora de escolas e em outros espaços institucionais. As lutas pela educação envolvem a luta por direitos e são parte da construção da cidadania. Movimentos sociais pela educação abrangem questões tanto de conteúdo escolar quanto de gênero, etnia, nacionalidade, religiões, portadores de necessidades especiais, meio ambiente, qualidade de vida, paz, direitos humanos, direitos culturais etc. Esses movimentos são fontes e agências de produção de saberes.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362006000100003 Acesso em: junho 2015.

A Educação é considerada um aspecto integrador do indivíduo com o grupo social e funciona como um instrumento de transmissão do patrimônio cultural de uma sociedade. No texto, a forma de transmissão da educação é denominada de

Ver questão

Questão 15687

 (Upe-ssa 2017) Suponha que, em uma prova olímpica de ciclismo BMX, presente nos Jogos Olímpicos desde a Olimpíada de Pequim 2008, um atleta percorre um trecho de pista de corrida cujo corte lateral é mostrado na figura a seguir.

 

A partir desse corte, percebe-se que o atleta viaja por segmentos de pista retos e por semicírculos onde RD < RB < RE. Se o atleta pedala e utiliza os freios de forma a ter velocidade constante no trecho mostrado, o ponto de maior intensidade da reação normal da pista sobre a bicicleta é 

Dados:

Considere o módulo da aceleração da gravidade como g = 10,0 m/s2  e a constante da gravitação universal como G = 6,7 × 10–11 m3 kg–1 s–2 e utilize π = 3.

Ver questão