(UNISC 2014)
Sobre certos sentimentos até então considerados inatos nos humanos Émile Durkheim, um dos fundadores da sociologia, afirma que esses não são encontrados em todas as sociedades, o que lhe permite concluir que “tais sentimentos resultam pois da organização coletiva, em vez de constituírem a base dela.”
(Fonte: DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. p.10)
Podemos dizer, com base nisto, que para Durkheim
a organização social é constituída pelos sentimentos inatos.
em certas sociedades as pessoas são naturalmente mais sensíveis do que em outras.
os sentimentos humanos são os mesmos, independentemente da organização da sociedade.
em sociedades mais avançadas, os sentimentos humanos dependem da organização social.
os sentimentos humanos são fruto da organização da sociedade.
Gabarito:
os sentimentos humanos são fruto da organização da sociedade.
A) Incorreta. O excerto da questão sugere o oposto dessa alternativa. Durkheim, na verdade, afirma que tais sentimentos supostamente inatos não são encontrados em todas as sociedades, logo, a organização social não pode é constituída por tais sentimentos, mas sim, que esses sentimentos resultam da organização social.
B) Incorreta. O excerto da questão nos demonstra que os sentimentos são produzidos pela forma como se dá a organização social. Se existe uma sociedade em que as pessoas são mais sensíveis, isso não ocorreu de forma natural, mas sim, produzida pela organização social lá existente.
C) Incorreta. Os sentimentos humanos mudam de acordo com a organização social que eles se inserem, visto que é da organização social que se resultam os sentimentos.
D) Incorreta. Os sentimentos humanos dependem da organização social independente do "estágio" em que se encontram as sociedades.
E) Correta.
(UNISC - 2012)
Most people can remember a phone number for up to thirty seconds. When this short amount of time elapses, however, the numbers are erased from the memory. How did the information get there in the first place? Information that makes its way to the short term memory (STM) does so via the sensory storage area. The brain has a filter which only allows stimuli that is of immediate interest to pass on to the STM, also known as the working memory.
There is much debate about the capacity and duration of the short term memory. The most accepted theory comes from George A. Miller, a cognitive psychologist who suggested that humans can remember approximately seven chunks of information. A chunk is defined as a meaningful unit of information, such as a word or name rather than just a letter or number. Modern theorists suggest that one can increase the capacity of the short term memory by chunking, or classifying similar information together. By organizing information, one can optimize the STM, and improve the chances of a memory being passed on to long term storage.
When making a conscious effort to memorize something, such as information for an exam, many people engage in ‘‘rote rehearsal’’. By repeating something over and over again, 2one is able to keep a memory alive. Unfortunately, this type of memory maintenance only succeeds if there are no interruptions. As soon as a person stops rehearsing the information, it has the tendency to disappear. When a pen and paper are not handy, people often attempt to remember a phone number by repeating it aloud. If the doorbell rings or the dog barks to come in before a person has the opportunity to make a phone call, he will likely forget the number instantly. 3Therefore, rote rehearsal is not an efficient way to pass information from the short term to long term memory. A better way is to practice ‘‘1elaborate rehearsal’’. This involves assigning semantic meaning to a piece of information so that it can be filed along with other pre-existing long term memories.
Encoding information semantically also makes it more retrievable. Retrieving information can be done by recognition or recall. Humans can easily recall memories that are stored in the long term memory and used often; however, if a memory seems to be forgotten, it may eventually be retrieved by prompting. The more cues a person is given (such as pictures), the more likely a memory can be retrieved. This is why multiple choice tests are often used for subjects that require a lot of memorization.
Fonte: http://www.englishclub.com/esl-exams/ets-toefl-practice-reading.htm (Adaptado)
The word one in paragraph 3 (ref. 2) refers to
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(Unisc 2016) Uma pessoa não consegue ver os objetos com nitidez porque suas imagens se formam entre o cristalino e a retina. Qual é o defeito de visão desta pessoa e como podemos corrigi-lo?
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(UNISC - 2012)
A sequência de reações:
X NaHCO3 →Y + CO2 + H2O
CO2 + Ba(OH)2 → Z + H2O
Ficará correta se X, Y e Z forem substituídos, respectivamente, por:
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(Unisc 2016) Dentre um grupo formado por 2 Engenheiros e 4 Matemáticos, três pessoas são escolhidas ao acaso. A probabilidade de que sejam escolhidos um Engenheiro e dois Matemáticos é de
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