Questão 62547

(Unisc 2017)  “Cerca de 13 milhões dos 34 milhões de eleitores foram às urnas para a consulta popular. Do total, 50,22% votaram contra o acordo de paz e 49,77% a favor do documento. A votação ocorreu sem violência e com grande abstenção de eleitores devido às fortes chuvas que atingiram várias regiões do país... Apenas 37% participaram do plebiscito. Desta maneira, foi dada a última palavra sobre o acordo histórico que colocaria fim no conflito armado. Com a vitória do não, o governo fica impedido de pôr em prática as medidas previstas no documento. A decisão deixa em aberto o processo de paz e, na prática, poderia significar a continuidade da guerra no país."

www.cartacapital.com.br, publicado em 03/10/2016, acessado em 03/10/2016

São diversas as regiões de conflitos armados no mundo e alguns duram mais que décadas. Recentemente um país latino-americano empreendeu um grande processo para estabelecer a paz interna, que culminaria com a deposição de armas por grupos rebeldes e uma série de medidas de anistia e recolocação dos seus integrantes. Fazia parte deste processo um plebiscito no qual a população referendaria o acordo que, segundo reportagem acima, foi rechaçado pela mesma.

 

Exigir-se-á novas estratégias para que se alcance a paz tão perseguida por um longo tempo. Conforme a reportagem e o enunciado acima, que país e que grupos estiveram no centro destas tratativas no ano corrente? 

A

México e o Exército Zapatista. 

B

 Venezuela e os Comitês Populares Bolivarianos.  

C

 México e as Milícias de Auto Defesa.  

D

Colômbia, as FARCs e o ELN.  

E

Nenhuma das alternativas anteriores está correta.  

Gabarito:

Colômbia, as FARCs e o ELN.  



Resolução:



Questão 3157

(UNISC - 2012)  

Most people can remember a phone number for up to thirty seconds. When this short amount of time elapses, however, the numbers are erased from the memory. How did the information get there in the first place? Information that makes its way to the short term memory (STM) does so via the sensory storage area. The brain has a filter which only allows stimuli that is of immediate interest to pass on to the STM, also known as the working memory.

There is much debate about the capacity and duration of the short term memory. The most accepted theory comes from George A. Miller, a cognitive psychologist who suggested that humans can remember approximately seven chunks of information. A chunk is defined as a meaningful unit of information, such as a word or name rather than just a letter or number. Modern theorists suggest that one can increase the capacity of the short term memory by chunking, or classifying similar information together. By organizing information, one can optimize the STM, and improve the chances of a memory being passed on to long term storage.

When making a conscious effort to memorize something, such as information for an exam, many people engage in ‘‘rote rehearsal’’. By repeating something over and over again, 2one is able to keep a memory alive. Unfortunately, this type of memory maintenance only succeeds if there are no interruptions. As soon as a person stops rehearsing the information, it has the tendency to disappear. When a pen and paper are not handy, people often attempt to remember a phone number by repeating it aloud. If the doorbell rings or the dog barks to come in before a person has the opportunity to make a phone call, he will likely forget the number instantly. 3Therefore, rote rehearsal is not an efficient way to pass information from the short term to long term memory. A better way is to practice ‘‘1elaborate rehearsal’’. This involves assigning semantic meaning to a piece of information so that it can be filed along with other pre-existing long term memories.

Encoding information semantically also makes it more retrievable. Retrieving information can be done by recognition or recall. Humans can easily recall memories that are stored in the long term memory and used often; however, if a memory seems to be forgotten, it may eventually be retrieved by prompting. The more cues a person is given (such as pictures), the more likely a memory can be retrieved. This is why multiple choice tests are often used for subjects that require a lot of memorization.

 

Fonte: http://www.englishclub.com/esl-exams/ets-toefl-practice-reading.htm (Adaptado)

 

The word one in paragraph 3 (ref. 2) refers to

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Questão 5159

(Unisc 2016) Uma pessoa não consegue ver os objetos com nitidez porque suas imagens se formam entre o cristalino e a retina. Qual é o defeito de visão desta pessoa e como podemos corrigi-lo?

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Questão 9908

(UNISC - 2012)

A sequência de reações:

X NaHCO3 →Y + CO2 + H2O

CO2 + Ba(OH)2 → Z + H2O

Ficará correta se X, Y e Z forem substituídos, respectivamente, por:

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Questão 12559

(Unisc 2016) Dentre um grupo formado por 2 Engenheiros e 4 Matemáticos, três pessoas são escolhidas ao acaso. A probabilidade de que sejam escolhidos um Engenheiro e dois Matemáticos é de

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