(EsPCEx - 2014)
Military Officers Face a New Evaluation
Gen. Martin E. Dempsey, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, is leading important changes following recent scandals involving high-ranking officers. This is part of training and development programs for generals and admirals. They will include new courses to train the security detail, executive staffs and even the spouses of senior officers.
Saying (1) he was disturbed about the misconduct issues, General Dempsey said that evaluations of top officers needed to go beyond the traditional assessment of professional performance by superior officers alone. He said that he had decided the changes were necessary “to assess both competence and character in a richer way”.
“You can have someone of incredible character who can’t lead their way out of a forward operating base because they don’t have the competence to understand the application of military power, and that doesn’t do me any good”, General Dempsey said. “(2) Conversely, you can have someone who is intensely competent in the skills of the profession, but doesn’t live a life of character. And that doesn’t do me any good.”
General Dempsey said that regular professional reviews would be transformed from top-down assessments to the kind of “360-degree performance evaluation”, which includes feedback from subordinates, peers and superiors. For the new training programs, he said that while it may be impossible to prevent infractions, “most officers need to be reminded of the rules and regulations on a routine basis”.
Teams of inspectors will observe and review the procedures of commanders and their staffs. The inspections will not be punitive, but will provide a “periodic opportunity for general officers to understand whether, from an institutional perspective, we think they are inside or outside the white lines”, he said. In addition, new programs will be instituted to ensure that a commander’s staff, and a spouse, are fully aware of military regulations.
“In my 39 years in the military, I have learned that you are not a profession just because you say you are. You have to earn it and re-earn it and re-evaluate it from time to time”, General Dempsey said.
Adapted from www.nytimes.com/2013/04/14/us
In the sentence “Conversely, you can have...” (ref. 2), the word conversely indicates that the two situations described in the paragraph :
Gabarito:
have opposite elements.
Resolução:
“You can have someone of incredible character who can’t lead their way out of a forward operating base because they don’t have the competence to understand the application of military power, and that doesn’t do me any good”, General Dempsey said. “(2) Conversely, you can have someone who is intensely competent in the skills of the profession, but doesn’t live a life of character. And that doesn’t do me any good.”
“Você pode ter alguém de caráter incrível que não consiga abrir caminho para uma base operacional avançada, porque não tem competência para entender a aplicação do poder militar, e isso não me faz nenhum bem”, disse o general Dempsey. "(2) Por outro lado, você pode ter alguém que seja intensamente competente nas habilidades da profissão, mas que não viva uma vida de caráter. E isso não me faz nenhum bem."
A questão pergunta qual o sentido do termo "conversely" com relação às situações descritas.
No parágrafo, são descritas duas situações opostas: "someone of incredible character who can’t lead their way" (alguém de caráter que não é competente para entender a aplicação do poder militar) e "someone who is intensely competent in the skills of the profession, but doesn’t live a life of character" (alguém que é competente na profissão, mas que não tem caráter). Assim, entende-se que o termo "conversely" significa "inversamente", "por outro lado": as situações descritas no parágrafo têm elementos opostos. Não são elementos similares (A), idênticos (C), cronológicos (D) ou inacreditáveis (E).
B: The two situations described in the paragraph have opposite elements.
(Espcex (Aman) 2016)
Leia o trecho do romance São Bernardo e dê o que se pede.
“(...)
O que estou é velho. Cinquenta anos pelo S. Pedro. Cinquenta anos perdidos, cinquenta anos gastos sem objetivo, a maltratar-me e a maltratar os outros. O resultado é que endureci, calejei, e não é um arranhão que penetra esta casca espessa e vem ferir cá dentro a sensibilidade embotada.
(...)
Cinquenta anos! Quantas horas inúteis! Consumir-se uma pessoa a vida inteira sem saber para quê! Comer e dormir como um porco! Levantar-se cedo todas as manhãs e sair correndo, procurando comida! E depois guardar comida para os filhos, para os netos, para muitas gerações. Que estupidez! Que porcaria! Não é bom vir o diabo e levar tudo?
(...)
Penso em Madalena com insistência. Se fosse possível recomeçarmos... Para que enganar-me? Se fosse possível recomeçarmos, aconteceria exatamente o que aconteceu. Não consigo modificar-me, é o que mais me aflige.
(...)
Foi este modo de vida que me inutilizou. Sou um aleijado. Devo ter um coração miúdo, lacunas no cérebro, nervos diferentes dos nervos dos outros homens. E um nariz enorme, uma boca enorme, dedos enormes.
(...)”
Quanto ao trecho lido, é correto afirmar que:
Ver questão
(EsPCEx - 2011)
Quando a intenção do emissor está voltada para a própria mensagem, quer na seleção e combinação das palavras, quer na estrutura da mensagem, com as mensagens carregadas de significados, temos a função de linguagem denominada
Ver questão
(EsPCEx - 2012)
Leia a estrofe que segue e assinale a alternativa correta, quanto às suas características.
“Visões, salmos e cânticos serenos
Surdinas de órgãos flébeis, soluçantes...
Dormências de volúpicos venenos
Sutis e suaves, mórbidos, radiantes...”
(EsPCEx - 2013)
Assinale a única alternativa que contém a figura de linguagem presente no trecho destacado:
" As armas e os barões assinalados,
Que da ocidental praia lusitana,
Por mares nunca dantes navegados,
Passaram ainda além da Taprobana"